• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Pochłaniacz par paliwa – czym jest i jak działa?

Producenci samochodów nieustannie muszą wprowadzać nowe rozwiązania pozwalające redukować ilość szkodliwych substancji w gazach spalinowych. Wynika to m.in. z konieczności dostosowania się do coraz bardziej restrykcyjnych norm Euro. O ile do katalizatora czy filtra cząstek stałych zdążyliśmy się przyzwyczaić, o tyle pochłaniacz par paliwa może budzić zdziwienie. Czym jest ten element i jak działa?

Pochłaniacz par – oparów – paliwa to układ, który wpływa na ochronę środowiska i na bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów. Dlaczego? Ponieważ opary paliwa są trujące, a jednocześnie wybuchowe. Stąd ich redukcja jest dobrym pomysłem nie tylko z ekologicznego punktu widzenia.

Co tworzy układ pochłaniacza oparów paliwa?

Układ pochłaniacza par paliwa tworzą dwa podstawowe elementy: zawór regeneracyjny i pojemnik z węglem aktywowanym, czyli filtr oparów paliwa znajdujące się w komorze silnika. Zawór montuje się obok kolektora dolotowego i łączy z komputerem jednostki napędowej, zaś pojemnik wstawia się w nadkolu. Od pojemnika wychodzą trzy przewody – jeden służący do odpowietrzania zbiornika paliwa, drugi doprowadzający powietrze z kolektora dolotowego przed przepustnicą i trzeci dochodzący do kolektora dolotowego za przepustnicą z zamocowanym zaworem regeneracyjnym.

Jak to działa?

Jak działa pochłaniacz par paliwa? Dość prosto. Absorbuje opary paliwa ze zbiornika do filtra z węglem aktywowanym na skutek ich wzrastającego ciśnienia.

Wtedy, gdy zbiornik się napełni, samoczynnie oczyszcza się w trakcie jazdy. Powietrze z kolektora dolotowego przemieszcza się do filtra jednym przewodem i zabiera ze sobą opary paliwa, prowadząc je drugim przewodem wprost do kolektora dolotowego, ale za przepustnicą. Później opary, pod ścisłą kontrolą komputera, wzbogacają mieszankę paliwowo-powietrzną.

Skąd w ogóle biorą się opary paliwa? Powstają w efekcie działania wysokiej temperatury wytwarzanej m.in. przez pracującą pompę paliwową.

Żywotność i awaryjność pochłaniacza par paliwa

Jak długo może funkcjonować pochłaniacz par paliwa bez awarii? Producenci mówią, że układ jest bezobsługowy i działa bez problemów przez cały okres eksploatacji silnika. W praktyce żywotność elementów to minimum 15 lat, więc raczej nie trzeba się martwić koniecznością ich naprawy.

Raczej, bo czasem i w tym układzie coś może się zepsuć. Mówiąc „coś”, mamy na myśli zatarcie zaworu, zapchanie filtra albo pęknięcie przewodów. Jeśli pochłaniacz par paliwa nie pracuje prawidłowo, obserwuje się falowanie jednostki napędowej na niskich obrotach lub jej gaśnięcie, a w niektórych przypadkach również trudności z uruchomieniem samochodu.

Uwaga – problem z diagnostyką pochłaniacza par paliwa polega na tym, że nie zawsze jego awaria powoduje zapalenie się kontrolki „check engine”. Sama naprawa układu nie jest kosztowna ani problematyczna, ale najpierw trzeba zidentyfikować przyczynę. 

A czy można w ogóle wymontować układ? Teoretyczne tak, tak samo jak zaślepia się zawory EGR. Ale nie warto, bo to nie przynosi żadnych korzyści. Wręcz przeciwnie – czasami powoduje zwiększenie zużycia paliwa.

Którą normę emisji spalin spełnia Twoje auto?
Normy emisji spalin nie są niczym nowym. Po raz pierwszy wprowadzono je w 1993 roku, a później stopniowo zaostrzano. Aktualnie obowiązuje norma Euro 6, zaś na 2025 rok planowane jest wdrożenie Euro 7. Co dokładnie określają normy Euro i jak sprawdzić, którą z nich powinien spełniać Twój samochód?
więcej
Prawo jazdy kategorii B a ciągnięcie przyczepy
Zdarza się, że na ulicach mijają nas samochody osobowe, które ciągną za sobą np. przyczepę kempingową, bo jadą na wakacje. Czy kierowca mający prawo jazdy kategorii B mógłby prowadzić auto z taką przyczepą? Teoretycznie tak, o ile masa całkowita zestawu mieści się w normie określonej przez ustawodawcę. Ile wynosi norma? Kiedy przyda się kod 96? I jak go zdobyć?
więcej
Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej