• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Paliwo E10 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej benzynie

Chociaż od pewnego czasu mówiło się, że od 1 stycznia 2024 roku benzyna E10 zastąpi Pb95, czyli format E5, część kierowców i tak była zaskoczona, gdy zobaczyła nowe oznaczenia. Czym charakteryzuje się paliwo E10? Kto może je tankować? I co zrobić, jeśli mimo wszystko chce się wlewać wersję E5?

Benzyna E10 od 2016 roku jest tak zwanym paliwem wzorcowym – to na nim testuje się nowe samochody pod kątem emisji i osiągów. Powszechnie wykorzystuje się ją w wielu krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych, a także w Australii. Na E10 jeździ się m.in. w Niemczech, Estonii, Finlandii, Austrii, Belgii, Wielkiej Brytanii czy na Słowacji.

W Polsce E10 od 1 stycznia 2024 roku ma stopniowo zastępować benzynę Pb95. Czym różnią się te dwa rodzaje paliwa?

Benzyna E10 a Pb95

Zarówno E10, jak i Pb95 mają po 95 oktanów, ale różnią się zawartością biokomponentów. W Pb95 jest ich maksymalnie do 5 procent, zaś w E10 – do 10 procent. Biokomponenty, czyli bioetanol to alkohol produkowany z biomasy, np. pszenicy, kukurydzy, buraków albo trzciny cukrowej.

Dlaczego zdecydowano się wprowadzić na rynek paliwo o wyższej zawartości bioetanolu? Ze względów ekologicznych. E10 ma nieco niższą kaloryczność i generuje mniejszą ilość szkodliwych substancji do atmosfery niż Pb95.

W efekcie zyskuje nie tylko środowisko, lecz także elementy układu wydechowego – katalizatory i filtry cząstek stałych – które są mniej obciążone. Dodatkowo ślad węglowy bioetanolu jest o około 70 procent niższy niż paliw kopalnych.

Czy E10 ma jakieś wady?

A co z wadami? Słychać głosy, że spalanie benzyny E10 jest nieco wyższe niż Pb95, co przekłada się na zmniejszenie mocy samochodu. Mówimy jednak o niewielkiej różnicy – do 5 procent. Jednocześnie da się zauważyć także nieznaczny wzrost zużycia paliwa – do 2 procent.

Większym problemem może się okazać negatywny wpływ tego typu paliwa na elementy aluminiowe, gumowe i uszczelnienia. Ze względu na higroskopijność bioetanolu te części szybciej się zużywają. Przynajmniej w teorii.

Czy każdy może tankować E10?

Uwaga na jeszcze jedną kwestię. Nie każdy samochód jest przystosowany do tankowania benzyny E10 – mowa o starszych autach, które zostały wyprodukowane przed 2010 rokiem. Do nowszych pojazdów można bez obaw wlewać E10.

To, czy auto toleruje benzynę o zwiększonej ilości bioetanolu, warto sprawdzić na korku albo klapce wlewu paliwa, na stronie e10.klimat.gov.pl, a także w instrukcji obsługi pojazdu.

Co się stanie, jeśli wlejemy E10 do samochodu, do którego nie powinno się jej wykorzystywać? Nie spowoduje to nagłych negatywnych skutków, np. problemów z odpaleniem pojazdu, ale istnieje ryzyko, że wywoła uszkodzenia po pewnym czasie. Dla bezpieczeństwa lepiej stosować się do zaleceń producenta.

Gdzie zatankować format E5?

Ale jak to zrobić, skoro Pb95 znika z rynku? Benzyna „Premium” 98 nadal będzie sprzedawana w formacie E5, czyli z maksymalnie 5-procentową zawartością etanolu. Jeśli zatem samochód nie jest przystosowany do E10, można tankować 98. To jednak budzi sprzeciw kierowców, bo 98 zawsze była droższa od 95.

Czy to znaczy, że kierowcy muszą się przekonać do nowego paliwa? W zasadzie tak, o ile ich auta są przystosowane do E10. Zresztą – chyba trochę na zachętę – E10 ma być sporo tańsze niż E5.

Łopatki przy kierownicy – jak to działa?
Do niedawna łopatki przy kierownicy kojarzyły się wyłącznie z bardzo szybkimi luksusowymi samochodami albo z grami komputerowymi. Dziś można je dokupić do wielu różnych modeli aut – to rozwiązanie stało się ogólnodostępne. Pytanie tylko, czy faktycznie to wygodny element, czy wyłącznie efektowny gadżet. Jak używać łopatek przy kierownicy?
więcej
Czy samochody bezkluczykowe są bezpieczne?
Nowinki technologiczne mają z założenia ułatwiać życie kierowcom i zwiększać bezpieczeństwo na drodze. Z doświadczenia wiemy, że bywa różnie. Niektóre rozwiązania okazują się nietrafione, inne działają zupełnie inaczej niż planowano. W przypadku systemów bezkluczykowych możemy mówić o częściowym powodzeniu. Dlaczego?
więcej