• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Które części samochodowe najlepiej wymieniać parami?

Z czasem w samochodzie dochodzi do zużycia tak zwanych części eksploatacyjnych. Jedne wytrzymują kilkadziesiąt tysięcy przejechanych kilometrów, inne wymienia się dopiero po kilkuset tysiącach. Duże znaczenie ma nie tylko stan licznika, lecz także sposób jazdy, pamiętanie o regularnych przeglądach i uzupełnianiu płynów eksploatacyjnych. Mimo to w końcu trzeba poprosić o pomoc mechanika i zamontować nowe podzespoły. Co robi się wtedy, gdy awarii ulega jedna z parzystych części w samochodzie? Dlaczego niektóre elementy należy wymieniać parami?

W układach jezdnym, hamulcowym, kierowniczym, zawieszenia oraz przeniesienia napędu w samochodzie występują parzyste podzespoły, to znaczy takie, które znajdują się po obu stronach auta. Mówimy tu m.in. o tarczach i klockach hamulcowych, łącznikach stabilizatora, żarówkach, łożyskach czy wahaczach. Część z nich ze względów bezpieczeństwa powinna być zawsze wymieniana parami, część może, ale nie musi być obowiązkowo wstawiana razem, a jeszcze inne zawsze montuje się osobno, ponieważ ich zużycie nie wpływa na siebie wzajemnie. Wiecie, które elementy należą do tej pierwszej grupy?

Podzespoły, które obowiązkowo należy wymieniać parami

Obowiązkowo należy wymieniać parami takie podzespoły jak klocki, tarcze, szczęki i bębny hamulcowe, a także amortyzatory i sprężyny zawieszenia. Niektóre w ogóle sprzedawane są w kompletach – np. klocki hamulcowe – inne można kupić osobno – np. tarcze hamulcowe – ale nie powinno się tego robić. Dlaczego? Ponieważ te elementy zużywają się dość równomiernie po obu stronach pojazdu, dlatego wstawienie nowych tylko po jednej może spowodować pogorszenie właściwości jezdnych i negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo.

Elementy, które mogą, ale nie muszą być wymieniane parami

Druga kategoria to części, które mogą, ale nie muszą być obowiązkowo wymieniane parami. Do tej kategorii należą m.in. końcówki drążka, drążki kierownicze, tuleje i łączniki stabilizatora oraz żarówki – chodzi o te najczęściej używane, czyli żarówki świateł drogowych i mijania. Zaleca się wstawianie obu nowych naraz, bo zazwyczaj ulegają zużyciu w podobnym czasie albo ich wymiana wymaga demontażu jednego elementu, więc jest to po prostu opłacalne. Tak będzie np. z częściami układu kierowniczego, ponieważ po każdej ingerencji w ten układ trzeba wykonać korekcję zbieżności. Lepiej zatem wymienić drążki przy jednej wizycie niż płacić za robociznę po raz drugi dwa lub trzy miesiące później.

Części samochodowe, które wymienia się osobno

Ostatnia grupa to te elementy, które chociaż występują parzyście, wstawia się osobno. Co się do niej zalicza? M.in. wahacze, sworznie wahacza, łożyska, piasty, zaciski i cylinderki hamulcowe, półosie napędowe oraz żarówki inne niż świateł drogowych i mijania. Te podzespoły zużywają się w różnym tempie. Np. wahacz po lewej stronie jest w stanie wytrzymać nawet dwa razy dłużej niż po prawej, więc wymienianie ich razem nie miałoby większego sensu. Dlatego montuje się je pojedynczo.

Dlaczego silnik dławi się przy przyspieszaniu?
Prawidłowo działająca jednostka napędowa nie powinna przerywać, reagować wolniej niż dotychczas ani dławić się w trakcie przyspieszania. Jeśli silnik pracuje nierówno, a wciśnięcie pedału gazu nie powoduje odpowiedniej reakcji, warto jak najszybciej poszukać przyczyny takiego stanu rzeczy. Dlaczego? Ponieważ zwlekanie z naprawą może skutkować nie tylko dalszymi uszkodzeniami podzespołów, lecz także negatywnie wpływać na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.
więcej
Czym jest snorkel i po co się go montuje?
Jeśli planujesz off-road, chcesz testować zdolność swojego samochodu do przeprawiania się przez zbiorniki wodne albo po prostu interesujesz się jazdą w terenie, pewnie wiesz co nieco na temat snorkelu. Jeżeli nie, to za chwilę wyjaśnimy Ci, czym jest snorkel i po co się go montuje. Odpowiemy również na pytanie, jaki model warto wybrać i dlaczego
więcej
Pochłaniacz par paliwa – czym jest i jak działa?
Producenci samochodów nieustannie muszą wprowadzać nowe rozwiązania pozwalające redukować ilość szkodliwych substancji w gazach spalinowych. Wynika to m.in. z konieczności dostosowania się do coraz bardziej restrykcyjnych norm Euro. O ile do katalizatora czy filtra cząstek stałych zdążyliśmy się przyzwyczaić, o tyle pochłaniacz par paliwa może budzić zdziwienie. Czym jest ten element i jak działa?
więcej