• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kiedy tuning jest niezgodny z prawem?

Tuning zgodnie z definicją to zmiana wyglądu samochodu i/lub jego parametrów technicznych w celu stworzenia unikatowego pojazdu. Jedni decydują się na przeróbki po to, żeby się wyróżnić z tłumu, dlatego stawiają przede wszystkim na modyfikacje, które widać na pierwszy rzut oka. Inni skupiają się na tym, czego nie da się zauważyć, np. na chip tuningu. Bez względu na to, jaki sposób ulepszeń wybierzecie, pamiętajcie, że niektóre zmiany są niezgodne z prawem. O jakich zmianach mowa?

Kierowcy dzielą się na dwie grupy. Pierwsza to tacy, którzy modyfikują wszystkie swoje auta, zaś druga to tacy, którzy nigdy nawet nie myśleli o tuningu, bo uznają wprowadzanie zmian za niepotrzebny wydatek. Tu każdy ma prawo do swojego zdania. Trzeba tylko pamiętać, że tuning powinien być zgodny z przepisami. W praktyce bywa różnie. Czasami ulepszenia w pojeździe wykonują warsztaty celowo działające wbrew prawu, a czasami takie, które robią to nieświadomie zgodnie z ideą: „skoro klient oczekuje dokładnie takich modyfikacji, to trzeba spełnić jego oczekiwania”.

Jakie zmiany w wyglądzie lub parametrach technicznych samochodu są niezgodne z przepisami?

Oświetlenie

Jeżeli chodzi o oświetlenie, nie należy montować reflektorów bez homologacji – prawo dopuszcza stosowanie wyłącznie homologowanych części wpływających na bezpieczeństwo jazdy, przyciemniać lamp – ponieważ może to ograniczyć ich właściwości świetlne, wstawiać elementów zmniejszających snop światła np. brewek ani ingerować w barwę przez wykorzystanie żarówek innych niż zalecane przez producenta. Co ważne, jeśli zgodnie z przepisami samochód powinien mieć reflektory samopoziomujące albo elementy pozwalające na oczyszczanie lamp, nowe reflektory muszą spełniać te wymogi.

Układ wydechowy

Bardzo często tuning obejmuje układ wydechowy i tu największym problemem jest nieprzestrzeganie norm hałasu oraz czystości spalin. Tłumiki nie muszą mieć homologacji, dlatego zdarza się, że kierowcy proszą o zamontowanie części niespełniających swoich funkcji, to znaczy tylko w niewielkim stopniu ograniczających dźwięki emitowane przez samochód. Warto pamiętać, że dopuszczalny poziom hałasu w przypadku aut z silnikami benzynowymi wynosi 93 dB, zaś w przypadku pojazdów z jednostkami wysokoprężnymi – 96 dB.

Jeśli mowa o normach czystości spalin, są warsztaty, które w ramach tuningu wycinają katalizatory i zastępują je pustymi puszkami, żeby zwiększyć przepływ spalin a tym samym wpłynąć na moc silnika. Taka zmiana jest nie tylko niezgodna z prawem, lecz także w przypadku nowszych modeli zwyczajnie nieskuteczna.

Koła

Co jeszcze jest niedopuszczalne? Montaż kół, które mają różną konstrukcję na jednej osi albo wystających poza obrys samochodu. Przepisy określają dodatkowo, że koła ze względu na znaczący wpływ na bezpieczeństwo jazdy muszą mieć homologację. Poza tym jeżeli ktoś chce wstawić bardzo szerokie gumy do małego auta, to może to legalnie zrobić. Ale pod jednym warunkiem – dołoży większe błotniki.

Zderzaki i dodatkowe orurowanie

Na koniec pozostała sprawa zderzaków i ewentualnego orurowania. Nie należy montować przedniego orurowania ani dodatkowych zderzaków w samochodach, w których te części nie zostały homologowane z wyłączeniem elementów do ochrony reflektorów o wadze do 0,5 kg. Nie można również przymocować do pojazdu niczego, co jest ostre lub spiczaste.

Trzeba pamiętać, że wprowadzenie jakichkolwiek z wymienionych modyfikacji spowoduje brak możliwości pozytywnego przejścia badania technicznego.

Czym jest brake fading?
Wyobraź sobie, że wciskasz pedał hamulca i nic się nie dzieje albo reakcja jest dużo wolniejsza niż zazwyczaj, a przed Tobą znajduje się inny samochód. Sytuacja robi się zwyczajnie niebezpieczna. Czym jest brake fading, czyli fading hamulców? Kiedy może do niego dojść? I co zrobić, żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia tego zjawiska?
więcej
Jak i po co docierać nowe opony?
Kupiliście nowy komplet opon do swojego samochodu, bo w starych bieżnik pozostawiał wiele do życzenia. Skorzystaliście z pomocy mechanika, który założył świeże gumy na felgi a teraz planujecie dłuższą podróż. O czym powinniście pamiętać zanim wyruszycie w trasę? Że nowe opony wymagają dotarcia. Ile to trwa i czego w tym czasie należy unikać?
więcej
Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej