• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kiedy trzeba wymienić uszczelniacze zaworowe?

Uszczelniacze zaworowe to rodzaj uszczelek, które odpowiadają za szczelność bloku silnika. Są niewielkie, ale ich uszkodzenie jest poważne w skutkach. Kiedy powinno się je wymienić? Jakie objawy wskazują na zużycie uszczelniaczy zaworowych? Ile kosztuje wstawienie nowych elementów? I dlaczego lepiej z tym nie zwlekać?

Uszczelniacze zaworowe to uszczelki obejmujące trzonki zaworów. Ich liczba zależy od liczby zaworów w silniku, np. w jednostkach napędowych z 16-zaworową głowicą montuje się 16 uszczelniaczy. Dzięki nim utrzymana zostaje szczelność bloku silnika – olej nie przedostaje się do cylindrów.

Niestety jak wszystkie elementy gumowe z czasem tracą swoje właściwości. W niektórych modelach samochodów rutynowo wymienia się je po 100 000 przejechanych kilometrów, bo ich uszkodzenie traktowane jest jako typowa usterka, w innych później. W dużej mierze to, ile będą w stanie prawidłowo pełnić swoją funkcję, zależy m.in. od tego, czy są to części oryginalne, czy zamienne, jaka jest ich jakość oraz czy kierowca pamięta o regularnej wymianie oleju silnikowego.

Zużycie uszczelniaczy zaworowych – objawy

Jak rozpoznać, że doszło do zużycia uszczelniaczy zaworowych? Niepokojące powinny być przede wszystkim dwa typowe objawy. Pierwszy to nadmierne pobieranie oleju. W samochodach, w których do tej pory nie występował ten problem, można podejrzewać, że trzeba będzie wymienić uszczelniacze. Drugi to pojawienie się niebieskiego dymu z rury wydechowej. Jeżeli dym da się zauważyć przy uruchamianiu silnika po dłuższym postoju albo po wciśnięciu pedału gazu wtedy, gdy jednostka przez chwilę pracowała na niskich obrotach, prawdopodobnie jest to wina uszkodzenia uszczelniaczy.

Dlaczego nie należy czekać z wymianą?

Dlaczego lepiej nie zwlekać z wymianą tych elementów? Ponieważ zużyte uszczelniacze przepuszczają olej, który spala się w silniku. W efekcie powoduje m.in. zużycie świec zapłonowych, awarię sondy lambda oraz gromadzenie się nagaru. Nagar z kolei wpływa na żywotność katalizatora, kolektora dolotowego i turbosprężarki. Dużo taniej będzie od razu zgłosić się do warsztatu, gdy tylko zauważy się niepokojące objawy niż ponosić koszty związane z uszkodzeniem np. świec.

Koszty wymiany uszczelniaczy

Ile trzeba zapłacić za wymianę uszczelniaczy zaworowych? Komplet uszczelek w zależności od producenta i liczby potrzebnych elementów kosztuje od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Do tego trzeba doliczyć tak zwaną robociznę. W związku z tym, że wymiana jest dość skomplikowana – wymaga demontażu pokrywy zaworów, części mechanizmu oraz ściągnięcia uszczelek – to kolejne kilkaset złotych. Jeszcze drożej będzie wtedy, gdy wymiana wiąże się z demontażem głowicy, bo wówczas trzeba dodatkowo założyć nową uszczelkę pod głowicą, uszczelkę porywy zaworów i pasek rozrządu, wymienić płyn chłodniczy i olej silnikowy. Mimo wszystko koszty będą niższe niż te związane z uszkodzeniami spowodowanymi przez zepsute uszczelniacze.

Czym jest brake fading?
Wyobraź sobie, że wciskasz pedał hamulca i nic się nie dzieje albo reakcja jest dużo wolniejsza niż zazwyczaj, a przed Tobą znajduje się inny samochód. Sytuacja robi się zwyczajnie niebezpieczna. Czym jest brake fading, czyli fading hamulców? Kiedy może do niego dojść? I co zrobić, żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia tego zjawiska?
więcej
Jak i po co docierać nowe opony?
Kupiliście nowy komplet opon do swojego samochodu, bo w starych bieżnik pozostawiał wiele do życzenia. Skorzystaliście z pomocy mechanika, który założył świeże gumy na felgi a teraz planujecie dłuższą podróż. O czym powinniście pamiętać zanim wyruszycie w trasę? Że nowe opony wymagają dotarcia. Ile to trwa i czego w tym czasie należy unikać?
więcej
Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej