• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Do czego przydaje się smar ceramiczny?

W motoryzacji coraz częściej wykorzystuje się ceramikę. Najczęściej materiały ceramiczne stosowane są do produkcji hamulców, które dzięki nim uzyskują odporność zarówno na bardzo niskie, jak i wysokie temperatury oraz powłok lakierniczych skutecznie zabezpieczających przed szybkim zużyciem lakieru, a w niektórych przypadkach dodatkowo przed zarysowaniami. Ale to nie wszystko. Materiały ceramiczne służą również do wytwarzania smarów. Jakie właściwości mają smary ceramiczne i gdzie się przydają?

Smary ceramiczne lub inaczej mówiąc pasty ceramiczne są wykorzystywane w produkcji i konserwacji samochodów ze względu na swoją odporność na wysokie temperatury – nawet do 1200 stopni Celsjusza oraz niepoddawanie się siłom nacisku, które powstają np. w trakcie dociskania tłoczków hamulcowych do tarcz. Dodatkowo smary ceramiczne zwiększają poślizg, zapobiegają skrzypieniom i piskom, a także zabezpieczają przed korozją. Gdzie stosuje się je najczęściej?

Układ hamulcowy

Przede wszystkim nakłada się je na elementy układu hamulcowego – tłoczki i zaciski. To te części dociskają klocki hamulcowe do tarcz i decydują o skuteczności procesu hamowania. Jeżeli smarowanie na tych podzespołach będzie niewłaściwe, dojdzie do tak zwanego zapiekania się hamulców, co z kolei wpłynie na nieefektywne hamowanie i może być potencjalnie niebezpieczne dla kierowcy, pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego.

W układzie hamulcowym stosuje się praktycznie wyłącznie smary ceramiczne, ponieważ pozostają one bez wpływu na systemy takie jak ABS, ESP albo ASR w przeciwieństwie do produktów opartych na innych materiałach.

Połączenia pomiędzy śrubami

Gdzie jeszcze przydają się smary ceramiczne? Przy montażu świec zapłonowych, piast, kolektorów, głowic, sond lambda itp., czyli na wszelkiego typu połączeniach metalowych. Dzięki zastosowaniu smarów nie tylko zabezpiecza się części przed korozją, działaniem soli, środków chemicznych, innych niekorzystnych czynników oraz przed zapieczeniem, tworząc warstwę ochronną, lecz także ułatwia się późniejsze odkręcenie śrub.

Ile kosztuje smar ceramiczny?

Na rynku dostępne są smary ceramiczne w formie past oraz sprejów. Te pierwsze stosuje się w układzie hamulcowym, zaś drugie wszędzie tam, gdzie dostęp do elementów metalowych może być utrudniony – spreje z dodatkową rurką da się szybko i łatwo zaaplikować w zasadzie w każdym miejscu.

Ile kosztują smary ceramiczne? W zależności od producenta i pojemności opakowania od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. Droższe są smary w formie sprejów, ale nawet najlepszej jakości produkty można kupić za maksymalnie 50 zł. Nie jest to duży wydatek, dlatego warto zawsze mieć smar ceramiczny w swoim przydomowym warsztacie, zwłaszcza, jeżeli lubi się majsterkować albo planuje się jakieś naprawy.

Czym jest brake fading?
Wyobraź sobie, że wciskasz pedał hamulca i nic się nie dzieje albo reakcja jest dużo wolniejsza niż zazwyczaj, a przed Tobą znajduje się inny samochód. Sytuacja robi się zwyczajnie niebezpieczna. Czym jest brake fading, czyli fading hamulców? Kiedy może do niego dojść? I co zrobić, żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia tego zjawiska?
więcej
Jak i po co docierać nowe opony?
Kupiliście nowy komplet opon do swojego samochodu, bo w starych bieżnik pozostawiał wiele do życzenia. Skorzystaliście z pomocy mechanika, który założył świeże gumy na felgi a teraz planujecie dłuższą podróż. O czym powinniście pamiętać zanim wyruszycie w trasę? Że nowe opony wymagają dotarcia. Ile to trwa i czego w tym czasie należy unikać?
więcej
Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej