• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Do czego przydaje się smar ceramiczny?

W motoryzacji coraz częściej wykorzystuje się ceramikę. Najczęściej materiały ceramiczne stosowane są do produkcji hamulców, które dzięki nim uzyskują odporność zarówno na bardzo niskie, jak i wysokie temperatury oraz powłok lakierniczych skutecznie zabezpieczających przed szybkim zużyciem lakieru, a w niektórych przypadkach dodatkowo przed zarysowaniami. Ale to nie wszystko. Materiały ceramiczne służą również do wytwarzania smarów. Jakie właściwości mają smary ceramiczne i gdzie się przydają?

Smary ceramiczne lub inaczej mówiąc pasty ceramiczne są wykorzystywane w produkcji i konserwacji samochodów ze względu na swoją odporność na wysokie temperatury – nawet do 1200 stopni Celsjusza oraz niepoddawanie się siłom nacisku, które powstają np. w trakcie dociskania tłoczków hamulcowych do tarcz. Dodatkowo smary ceramiczne zwiększają poślizg, zapobiegają skrzypieniom i piskom, a także zabezpieczają przed korozją. Gdzie stosuje się je najczęściej?

Układ hamulcowy

Przede wszystkim nakłada się je na elementy układu hamulcowego – tłoczki i zaciski. To te części dociskają klocki hamulcowe do tarcz i decydują o skuteczności procesu hamowania. Jeżeli smarowanie na tych podzespołach będzie niewłaściwe, dojdzie do tak zwanego zapiekania się hamulców, co z kolei wpłynie na nieefektywne hamowanie i może być potencjalnie niebezpieczne dla kierowcy, pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego.

W układzie hamulcowym stosuje się praktycznie wyłącznie smary ceramiczne, ponieważ pozostają one bez wpływu na systemy takie jak ABS, ESP albo ASR w przeciwieństwie do produktów opartych na innych materiałach.

Połączenia pomiędzy śrubami

Gdzie jeszcze przydają się smary ceramiczne? Przy montażu świec zapłonowych, piast, kolektorów, głowic, sond lambda itp., czyli na wszelkiego typu połączeniach metalowych. Dzięki zastosowaniu smarów nie tylko zabezpiecza się części przed korozją, działaniem soli, środków chemicznych, innych niekorzystnych czynników oraz przed zapieczeniem, tworząc warstwę ochronną, lecz także ułatwia się późniejsze odkręcenie śrub.

Ile kosztuje smar ceramiczny?

Na rynku dostępne są smary ceramiczne w formie past oraz sprejów. Te pierwsze stosuje się w układzie hamulcowym, zaś drugie wszędzie tam, gdzie dostęp do elementów metalowych może być utrudniony – spreje z dodatkową rurką da się szybko i łatwo zaaplikować w zasadzie w każdym miejscu.

Ile kosztują smary ceramiczne? W zależności od producenta i pojemności opakowania od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. Droższe są smary w formie sprejów, ale nawet najlepszej jakości produkty można kupić za maksymalnie 50 zł. Nie jest to duży wydatek, dlatego warto zawsze mieć smar ceramiczny w swoim przydomowym warsztacie, zwłaszcza, jeżeli lubi się majsterkować albo planuje się jakieś naprawy.

Prawo jazdy kategorii B a ciągnięcie przyczepy
Zdarza się, że na ulicach mijają nas samochody osobowe, które ciągną za sobą np. przyczepę kempingową, bo jadą na wakacje. Czy kierowca mający prawo jazdy kategorii B mógłby prowadzić auto z taką przyczepą? Teoretycznie tak, o ile masa całkowita zestawu mieści się w normie określonej przez ustawodawcę. Ile wynosi norma? Kiedy przyda się kod 96? I jak go zdobyć?
więcej
Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej
Jak działają systemy ostrzegające w trakcie cofania?
Systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego powoli stają się standardem. Marki motoryzacyjne z jednej strony same wprowadzają kolejne innowacje, a z drugiej są zmuszane do wdrażania niektórych rozwiązań w związku ze zmieniającymi się przepisami. Jak jest z systemami ostrzegającymi w trakcie cofania?
więcej