• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czy da się zabezpieczyć układ wydechowy przed korozją?

Układ wydechowy jest szczególnie narażony na korozję. Dlaczego? Ponieważ jednocześnie musi być odporny na warunki atmosferyczne, w tym sól, błoto, śnieg i inne zanieczyszczenia z drogi oraz wytrzymały na zmiany temperatur. Najczęściej ogniska rdzy pojawiają się na tłumikach. Czy da się zatem w jakikolwiek sposób zabezpieczyć elementy wydechu i tym samym uniknąć naprawy?

Korozja pojawiająca się na poszczególnych elementach układu wydechowego jest niestety jedną z najczęstszych przyczyn napraw tych podzespołów. W zasadzie nie da się jej całkowicie uniknąć, chyba, że wymieni się cały układ na taki ze stali nierdzewnej – kwasówki, stopu chromu i kadmu albo aluminium. Jeżeli zostanie profesjonalnie połączony i zamontowany na specjalnych wieszakach, ryzyko pojawienia się ognisk rdzy maleje praktycznie do zera. Minusem takiego rozwiązania jest cena – od kilku tysięcy złotych w górę. Czy zatem istnieją tańsze sposoby na zabezpieczenie tłumika i innych podzespołów? I dlaczego tłumiki w ogóle rdzewieją?

Dlaczego układ wydechowy rdzewieje?

Rdzewienie jest efektem narażenia tego układu równocześnie na działanie bardzo wysokich temperatur – przepływają przez niego spaliny o temperaturze rzędu kilkuset stopni Celsjusza oraz warunków atmosferycznych i zanieczyszczeń – niskich temperatur panujących na zewnątrz, a także błota, śniegu oraz soli w okresie zimowym. W związku z tym, nawet w kilkuletnich samochodach może się pojawić ognisko korozji. To jeszcze nie powód do paniki, chociaż wiadomo, że lepiej byłoby uniknąć tego problemu.

Sposoby na uniknięcie korozji

Czy istnieje w ogóle jakikolwiek sposób na zabezpieczenie układu wydechowego przed rdzewieniem? Najskuteczniejsze jest pamiętanie o usuwaniu zanieczyszczeń. Szczególnie ważne będzie usunięcie warstwy brudu z podwozia po zimie. To pozwoli nieco przedłużyć życie elementów układu wydechowego najbardziej narażonych na korozję – tłumika, eliminatorów drgań, spawów oraz ruchomych połączeń kolektora wydechowego z rurami.

Niektórzy decydują się na zastosowanie specjalnych farb żaroodpornych na tłumiki i rury. Mają one tworzyć szczelną powłokę zabezpieczającą i rzeczywiście tak działają, ale tylko wtedy, gdy jeszcze nie widać żadnych oznak rdzewienia. Farby stosowane w tym celu muszą być odporne na wysoką temperaturę, dlatego powinny być to tak zwane farby piecowe z opiłkami metali niemagnetycznych. Co ważne, takie zabezpieczenie działa od kilku do maksymalnie kilkunastu miesięcy, dlatego aplikację trzeba regularnie powtarzać.

Droższym, ale trwalszym rozwiązaniem, bo wystarczającym mniej więcej na dwa lata, są owijki stosowane na rury wydechowe. Rury pokrywa się specjalną taśmą, która ma właściwości nieprzemakalne, jest niepalna, a przy tym nieco wygłusza. Minus? Cena. Owijki będą sporo droższe niż wspomniane wcześniej farby piecowe.

Prawo jazdy kategorii B a ciągnięcie przyczepy
Zdarza się, że na ulicach mijają nas samochody osobowe, które ciągną za sobą np. przyczepę kempingową, bo jadą na wakacje. Czy kierowca mający prawo jazdy kategorii B mógłby prowadzić auto z taką przyczepą? Teoretycznie tak, o ile masa całkowita zestawu mieści się w normie określonej przez ustawodawcę. Ile wynosi norma? Kiedy przyda się kod 96? I jak go zdobyć?
więcej
Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej
Jak działają systemy ostrzegające w trakcie cofania?
Systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego powoli stają się standardem. Marki motoryzacyjne z jednej strony same wprowadzają kolejne innowacje, a z drugiej są zmuszane do wdrażania niektórych rozwiązań w związku ze zmieniającymi się przepisami. Jak jest z systemami ostrzegającymi w trakcie cofania?
więcej