• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie

We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?

Czujniki w kolektorze dolotowym

Jednymi z najbardziej awaryjnych czujników są czujniki umieszczone w kolektorze dolotowym. W starszych modelach samochodów był do przepływomierz, w nowszych montuje się czujnik MAP, czyli czujnik ciśnienia. Bez względu na nazwę podzespół ten odgrywa tę samą rolę – mierzy ilość powietrza dostającego się do jednostki napędowej, dzięki czemu przyczynia się do doboru idealnych proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej.

Co się dzieje, jeżeli nie działa prawidłowo? Samochód zaczyna więcej palić, a jednocześnie pogarszają się jego osiągi.

Ile kosztuje wymiana tego czujnika? W przypadku zakupu zamiennika od 100 do 200 zł.

Sonda lambda

Równie problematyczny czujnik to sonda lambda odpowiadająca za pomiar składu spalin. Ten element zlokalizowany w układzie wydechowym jest stale narażony na działanie bardzo wysokich temperatur – gazy usuwane z cylindrów mają po kilkaset stopni Celsjusza – a jednocześnie na uszkodzenia mechaniczne, ponieważ jego obudowa wystaje poza wydech.

Co się dzieje, jeżeli nie działa prawidłowo? Zazwyczaj dochodzi do zwiększonego zużycia paliwa.

Ile kosztuje wymiana tego czujnika? Około 200 zł za jedną sztukę. Uwaga, w zależności od modelu samochodu w układzie wydechowym może być od jednej do kilku sond lambda.

Czujniki położenia wału i wałka rozrządu

Awaryjne bywają również czujniki parametrów pracy jednostki napędowej, czyli czujniki położenia wału i wałka rozrządu. Odpowiadają one za przekazywanie informacji o prędkości obrotowej wału i wałka oraz jednocześnie określają pozycję tłoku cylindra. Ich odczyty są niezbędne do efektywnego sterowania zapłonem i układem wtryskiwaczy.

Co się dzieje, jeżeli nie działają prawidłowo? M.in. pojawiają się problemy z odpaleniem samochodu, gaśnięciem i/lub szarpaniem w trakcie jazdy, zwiększonym zużyciem paliwa oraz zbyt wolnym przyspieszaniem.

Ile kosztuje wymiana tych czujników? Same elementy kosztują od 50 do 100 zł. Do tej ceny należy jeszcze doliczyć koszt pracy mechanika, który je zamontuje.

Czujniki ABS

Na koniec zostały jeszcze czujniki ABS, które mierzą prędkość obrotową koła. Są one szczególnie narażone na awarię ze względu na to, że znajdują się w miejscach, gdzie na samochód oddziałują woda, kurz, piasek i błoto. Najczęściej przestają pracować, ponieważ dochodzi do przerwania obwodu elektrycznego, zwarcia lub znacznego zabrudzenia.

Co się dzieje, jeżeli nie działają prawidłowo? Może dojść do blokowania się kół przy hamowaniu i  niedziałania systemów stabilizacji toru jazdy.

Ile kosztuje wymiana tych czujników? Około 50 do 100 zł w przypadku zakupu nowego elementu.

Łopatki przy kierownicy – jak to działa?
Do niedawna łopatki przy kierownicy kojarzyły się wyłącznie z bardzo szybkimi luksusowymi samochodami albo z grami komputerowymi. Dziś można je dokupić do wielu różnych modeli aut – to rozwiązanie stało się ogólnodostępne. Pytanie tylko, czy faktycznie to wygodny element, czy wyłącznie efektowny gadżet. Jak używać łopatek przy kierownicy?
więcej
Paliwo E10 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej benzynie
Chociaż od pewnego czasu mówiło się, że od 1 stycznia 2024 roku benzyna E10 zastąpi Pb95, czyli format E5, część kierowców i tak była zaskoczona, gdy zobaczyła nowe oznaczenia. Czym charakteryzuje się paliwo E10? Kto może je tankować? I co zrobić, jeśli mimo wszystko chce się wlewać wersję E5?
więcej
Czy samochody bezkluczykowe są bezpieczne?
Nowinki technologiczne mają z założenia ułatwiać życie kierowcom i zwiększać bezpieczeństwo na drodze. Z doświadczenia wiemy, że bywa różnie. Niektóre rozwiązania okazują się nietrafione, inne działają zupełnie inaczej niż planowano. W przypadku systemów bezkluczykowych możemy mówić o częściowym powodzeniu. Dlaczego?
więcej