• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Prawo jazdy kategorii B a ciągnięcie przyczepy

Zdarza się, że na ulicach mijają nas samochody osobowe, które ciągną za sobą np. przyczepę kempingową, bo jadą na wakacje. Czy kierowca mający prawo jazdy kategorii B mógłby prowadzić auto z taką przyczepą? Teoretycznie tak, o ile masa całkowita zestawu mieści się w normie określonej przez ustawodawcę. Ile wynosi norma? Kiedy przyda się kod 96? I jak go zdobyć?

Przyczepy, w zależności od modelu, przydają się w różnych sytuacjach. Jedni wykorzystują je do przewozu mebli w trakcie przeprowadzki, inni do transportu krzewów ozdobnych, a jeszcze inni używają ich tylko wtedy, gdy wybierają się na wakacje.

Kierowcy mający prawo jazdy kategorii B mogą ciągnąć przyczepę za samochodem, ale pod pewnymi warunkami. Jakimi?

Masa całkowita zestawu samochód plus przyczepka

Zgodnie z przepisami, z prawem jazdy kategorii B można kierować zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) nieprzekraczającej 4250 kg – pojazdem o masie mniejszej lub równej 3,5 t oraz przyczepką o DMC do 750 kg.

Uwaga – te wartości dotyczą wyłącznie przyczepy lekkiej bez hamulca. W przypadku przyczepy z hamulcem łączna dopuszczalna DMC zestawu nie może przekroczyć 3,5 t.

Ograniczenia wynikające z możliwości samochodu

To ogólne wytyczne, o których trzeba pamiętać. Jednak nie każdym samochodem da się pociągnąć przyczepę ważącą 750 kg. Producenci aut określają maksymalną masę całkowitą przyczepy ciągniętej. Tą wartość znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubryce O.2. W niektórych przypadkach jest ona niższa niż 750 kg i nie należy jej przekraczać.

Ponadto wiele modeli samochodów ma DCM niższy niż 3,5 t – dokładną wartość sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym w rubryce F.2. Nawet jeśli doczepi się do nich przyczepkę o masie maksymalnej, cały zestaw nie przekroczy 4250 kg.

A co z przyczepami kempingowymi?

A co z przyczepami kempingowymi? W przypadku przyczep kempingowych obowiązują takie same zasady. Łączna masa zestawu nie powinna przekraczać 3,5 t, a przyczepa musi mieć na wyposażeniu hamulec najazdowy. Nie powinno się również ignorować zaleceń producenta samochodu dotyczących ograniczeń wagowych ciągniętych przyczep nawet wtedy, gdy wartości podane w dowodzie są niższe niż te ustawowe.

Kod 96 – wtedy, gdy 3,5 t to za mało

Czy wtedy, gdy 3,5 t to za mało, jedynym rozwiązaniem jest zdawanie testów na prawo jazdy kategorii B+E? Nie, na szczęście istnieje jeszcze kod 96. To dodatek do prawa jazdy kategorii B, który pozwala na ciągnięcie przyczepy o DMC powyżej 750 kg i na jednoczesne poruszanie się zestawem pojazdów o DMC przekraczającej 3500 kg, ale nie większej niż 4250 kg. W praktyce oznacza to możliwość ciągnięcia za terenówką dobrze wyposażonej przyczepy kempingowej, co wielu kierowcom w zupełności wystarcza.

Jak uzyskać kod 96? Wystarczy zdać egzamin praktyczny w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego. Nie ma konieczności uczęszczania na kurs ani na dodatkowe zajęcia. Co ciekawe, egzamin na B96 jest taki sam jak na kategorię B+E, chociaż uprawnienia dają inne możliwości – w przypadku B96 są zdecydowanie bardziej ograniczone.

Czym jest system eSCOR?
Wiesz, w jaki sposób szacuje się ryzyko ubezpieczeniowe? Na jakiej podstawie określa się prawdopodobieństwo spowodowania szkody przez kierowcę? I jak to wpływa na wysokość składek na ubezpieczenie OC i AC? Od lutego 2023 roku możesz otrzymać ocenę ryzyka, korzystając z usługi eSCOR. Czym dokładnie jest eSCOR i jak działa?
więcej
Wszystko, co warto wiedzieć o zatrzymaniu prawa jazdy
Każdy kierowca, który znacząco przekracza prędkość lub w inny sposób łamie przepisy, musi się liczyć z tym, że w razie złapania przez policję może stracić prawo jazdy. Kiedy funkcjonariusze mają obowiązek zatrzymać prawo jazdy? Na ile zgodnie z przepisami powinni to zrobić? Jak odzyskać dokument? Na te i inne pytania odpowiadamy w tym artykule.
więcej
Co zrobić, gdy dojdzie do uszkodzenia samochodu w trakcie odśnieżania?
Zima to trudny okres dla kierowców. Gdy zaczynają się przymrozki i opady śniegu, muszą sobie poradzić nie tylko z zamarzającymi zamkami i parującymi szybami, lecz także z odśnieżaniem. Z tym ostatnim mierzą się również drogowcy, którzy mają za zadanie oczyścić drogi z błota, śniegu i lodu, używając pługów, solarek oraz piaskarek. Niestety czasami robią to na tyle nieumiejętnie, że maszyny uszkadzają samochody stojące w zatoczkach lub znajdujące się na pasie obok.
więcej