• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Na co zwrócić uwagę, kupując samochód z silnikiem benzynowym?

O ile niektórzy kierowcy świadomie unikają jeżdżenia samochodami wyposażonymi w silniki wysokoprężne, o tyle raczej trudno znaleźć zdecydowanych przeciwników jednostek benzynowych. Benzyniaki uchodzą za mniej awaryjne oraz jednocześnie za tańsze w naprawie niż diesle. Czy to oznacza, że łatwiej jest znaleźć używane auto z silnikiem benzynowym w bardzo dobrym stanie? Niestety nie, bo ciągle można się natknąć na nieuczciwych sprzedawców. Na co zatem zwrócić uwagę, kupując samochód w benzynie?

Właściwa eksploatacja auta wyposażonego w silnik benzynowy, pamiętanie o regularnych przeglądach, niezwlekanie z naprawianiem bieżących drobnych awarii i terminowa wymiana płynów sprawia, że jednostka benzynowa może przejechać bez poważnych remontów setki tysięcy kilometrów. Gorzej, gdy kierowca niespecjalnie dba o pojazd. Wówczas nawet benzyniaki, które są powszechnie uznawane za trwalsze i wytrzymalsze niż diesle, mogą ulegać awariom. Jeżeli planujecie zakup samochodu, dokładnie sprawdźcie jego stan. Szczególnie uważajcie na:

Widoczne wycieki i zanieczyszczenia

Pierwszy poważny sygnał alarmowy dla kupującego to ewentualne wycieki w okolicy filtra oleju, miski olejowej albo bloku silnika. Dobrze działająca jednostka napędowa powinna być sucha i zakurzona. Dlaczego zwracamy uwagę na tę drugą kwestię? Ponieważ zazwyczaj jeszcze gorszy jest silnik wyczyszczony na błysk. Najczęściej dokładne mycie jednostki wskazuje na próbę ukrycia poważnych problemów. Uwaga również na zanieczyszczenia pod korkiem zbiorniczka wyrównawczego. Jeżeli dostrzeżecie maź lub osad w tym miejscu, lepiej zrezygnujcie z zakupu auta. Te zabrudzenia mogą świadczyć o problemach z uszczelką pod głowicą. Podobnie zresztą jak bąbelki widoczne w zbiorniczku płynu wyrównawczego – ich obecność należy sprawdzać po uruchomieniu jednostki napędowej.

Problem z odpaleniem samochodu lub utrzymywaniem obrotów

Skoro już o odpalaniu silnika mowa, to jakiekolwiek problemy z natychmiastowym rozruchem albo z utrzymaniem obrotów na stałym poziomie również powinny spowodować zapalenie się czerwonej lampki ostrzegawczej. Być może winny jest akumulator albo rozrusznik, które nie będą drogie w naprawie, ale równie dobrze problem może być efektem awarii przepustnicy czy układu elektrycznego, a za doprowadzenie ich do dobrego stanu zazwyczaj trzeba sporo zapłacić.

Zmieniony kolor dymu z rury wydechowej

Uwaga również na kolor dymu z rury wydechowej. Biały dym, o ile nie pojawia się w mroźny poranek, może sugerować uszkodzenie układu chłodzenia albo nawet pęknięcie uszczelki pod głowicą, czarny najczęściej łączy się z awarią sondy lambda lub zbyt dużą ilością nagaru we wtryskiwaczach, szary oznacza problem z układem paliwowym, zaś niebieski – z pierścieniami tłokowymi, uszczelniaczami zaworów albo turbosprężarką.

Niepokojące dźwięki

Niepokojące powinny być także wszelkie podejrzane dźwięki. Nie dajcie sobie wmówić, że nietypowe stukania, metaliczne szuranie czy klekotanie są normalne dla danego typu jednostki napędowej. Mogą one świadczyć o zużyciu łańcucha rozrządu, awarii sprzęgła, dwumasowego koła zamachowego lub skrzyni biegów. Przy prawidłowo działających silnikach nie powinny się pojawiać żadne dźwięki poza tymi wynikającymi z ich pracy.

Łopatki przy kierownicy – jak to działa?
Do niedawna łopatki przy kierownicy kojarzyły się wyłącznie z bardzo szybkimi luksusowymi samochodami albo z grami komputerowymi. Dziś można je dokupić do wielu różnych modeli aut – to rozwiązanie stało się ogólnodostępne. Pytanie tylko, czy faktycznie to wygodny element, czy wyłącznie efektowny gadżet. Jak używać łopatek przy kierownicy?
więcej
Paliwo E10 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej benzynie
Chociaż od pewnego czasu mówiło się, że od 1 stycznia 2024 roku benzyna E10 zastąpi Pb95, czyli format E5, część kierowców i tak była zaskoczona, gdy zobaczyła nowe oznaczenia. Czym charakteryzuje się paliwo E10? Kto może je tankować? I co zrobić, jeśli mimo wszystko chce się wlewać wersję E5?
więcej
Czy samochody bezkluczykowe są bezpieczne?
Nowinki technologiczne mają z założenia ułatwiać życie kierowcom i zwiększać bezpieczeństwo na drodze. Z doświadczenia wiemy, że bywa różnie. Niektóre rozwiązania okazują się nietrafione, inne działają zupełnie inaczej niż planowano. W przypadku systemów bezkluczykowych możemy mówić o częściowym powodzeniu. Dlaczego?
więcej