• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Na co zwrócić uwagę, kupując samochód z silnikiem benzynowym?

O ile niektórzy kierowcy świadomie unikają jeżdżenia samochodami wyposażonymi w silniki wysokoprężne, o tyle raczej trudno znaleźć zdecydowanych przeciwników jednostek benzynowych. Benzyniaki uchodzą za mniej awaryjne oraz jednocześnie za tańsze w naprawie niż diesle. Czy to oznacza, że łatwiej jest znaleźć używane auto z silnikiem benzynowym w bardzo dobrym stanie? Niestety nie, bo ciągle można się natknąć na nieuczciwych sprzedawców. Na co zatem zwrócić uwagę, kupując samochód w benzynie?

Właściwa eksploatacja auta wyposażonego w silnik benzynowy, pamiętanie o regularnych przeglądach, niezwlekanie z naprawianiem bieżących drobnych awarii i terminowa wymiana płynów sprawia, że jednostka benzynowa może przejechać bez poważnych remontów setki tysięcy kilometrów. Gorzej, gdy kierowca niespecjalnie dba o pojazd. Wówczas nawet benzyniaki, które są powszechnie uznawane za trwalsze i wytrzymalsze niż diesle, mogą ulegać awariom. Jeżeli planujecie zakup samochodu, dokładnie sprawdźcie jego stan. Szczególnie uważajcie na:

Widoczne wycieki i zanieczyszczenia

Pierwszy poważny sygnał alarmowy dla kupującego to ewentualne wycieki w okolicy filtra oleju, miski olejowej albo bloku silnika. Dobrze działająca jednostka napędowa powinna być sucha i zakurzona. Dlaczego zwracamy uwagę na tę drugą kwestię? Ponieważ zazwyczaj jeszcze gorszy jest silnik wyczyszczony na błysk. Najczęściej dokładne mycie jednostki wskazuje na próbę ukrycia poważnych problemów. Uwaga również na zanieczyszczenia pod korkiem zbiorniczka wyrównawczego. Jeżeli dostrzeżecie maź lub osad w tym miejscu, lepiej zrezygnujcie z zakupu auta. Te zabrudzenia mogą świadczyć o problemach z uszczelką pod głowicą. Podobnie zresztą jak bąbelki widoczne w zbiorniczku płynu wyrównawczego – ich obecność należy sprawdzać po uruchomieniu jednostki napędowej.

Problem z odpaleniem samochodu lub utrzymywaniem obrotów

Skoro już o odpalaniu silnika mowa, to jakiekolwiek problemy z natychmiastowym rozruchem albo z utrzymaniem obrotów na stałym poziomie również powinny spowodować zapalenie się czerwonej lampki ostrzegawczej. Być może winny jest akumulator albo rozrusznik, które nie będą drogie w naprawie, ale równie dobrze problem może być efektem awarii przepustnicy czy układu elektrycznego, a za doprowadzenie ich do dobrego stanu zazwyczaj trzeba sporo zapłacić.

Zmieniony kolor dymu z rury wydechowej

Uwaga również na kolor dymu z rury wydechowej. Biały dym, o ile nie pojawia się w mroźny poranek, może sugerować uszkodzenie układu chłodzenia albo nawet pęknięcie uszczelki pod głowicą, czarny najczęściej łączy się z awarią sondy lambda lub zbyt dużą ilością nagaru we wtryskiwaczach, szary oznacza problem z układem paliwowym, zaś niebieski – z pierścieniami tłokowymi, uszczelniaczami zaworów albo turbosprężarką.

Niepokojące dźwięki

Niepokojące powinny być także wszelkie podejrzane dźwięki. Nie dajcie sobie wmówić, że nietypowe stukania, metaliczne szuranie czy klekotanie są normalne dla danego typu jednostki napędowej. Mogą one świadczyć o zużyciu łańcucha rozrządu, awarii sprzęgła, dwumasowego koła zamachowego lub skrzyni biegów. Przy prawidłowo działających silnikach nie powinny się pojawiać żadne dźwięki poza tymi wynikającymi z ich pracy.

Czym jest brake fading?
Wyobraź sobie, że wciskasz pedał hamulca i nic się nie dzieje albo reakcja jest dużo wolniejsza niż zazwyczaj, a przed Tobą znajduje się inny samochód. Sytuacja robi się zwyczajnie niebezpieczna. Czym jest brake fading, czyli fading hamulców? Kiedy może do niego dojść? I co zrobić, żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia tego zjawiska?
więcej
Jak i po co docierać nowe opony?
Kupiliście nowy komplet opon do swojego samochodu, bo w starych bieżnik pozostawiał wiele do życzenia. Skorzystaliście z pomocy mechanika, który założył świeże gumy na felgi a teraz planujecie dłuższą podróż. O czym powinniście pamiętać zanim wyruszycie w trasę? Że nowe opony wymagają dotarcia. Ile to trwa i czego w tym czasie należy unikać?
więcej
Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej