• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Na co zwrócić szczególną uwagę przy kupowaniu samochodu z dieslem?

Jedni mówią, że samochody z silnikami wysokoprężnymi są lepszym wyborem niż te z jednostkami benzynowymi, bo mają mniejsze spalanie i wysoki moment obrotowy, który wpływa na przyjemność z jazdy. Drudzy zdecydowanie krytykują diesle ze względu na problem z odpaleniem auta w okresie zimowym, gdy temperatury na zewnątrz spadają poniżej zera i z powodu charakterystycznego dźwięku silnika. Jednocześnie przeciwnicy podkreślają, że diesle są drogie w naprawie. Mimo to nie brakuje kierowców szukających używanych pojazdów z jednostkami wysokoprężnymi.

Samochody z silnikami diesla od zawsze budzą skrajne emocje wśród kierowców. Praktycznie wszyscy dzielą się na dwie grupy – zdecydowanych zwolenników i przeciwników tego typu jednostek napędowych. W zasadzie nie spotyka się osób będących gdzieś pośrodku. Jeżeli należycie do sympatyków i chcecie kupić używane auto z dieslem, bo na co dzień pokonujecie duże odległości, jeździcie głównie w trasy a nie tylko poruszacie się w ruchu miejskim, podpowiadamy, na jakie kwestie przy oglądaniu pojazdu zwrócić szczególną uwagę.

Po pierwsze – filtr cząstek stałych

Kosztownym podzespołem montowanym do niedawna wyłącznie w samochodach z jednostkami wysokoprężnymi jest filtr cząstek stałych. DPF lub FAP, bo tak nazywa się ten element w skrócie, występuje w większości diesli. Odpowiada za oczyszczanie spalin z sadzy. Cząsteczki te osadzają się w filtrze a później – o ile stworzy się ku temu odpowiednie warunki – samoistnie się wypalają. Problem z DPF-em polega na tym, że w eksploatacji miejskiej filtr nie jest w stanie się oczyścić, co w efekcie prowadzi do jego zatkania i konieczności wymiany. Zakup oraz montaż nowego DPF-a to koszt od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych, dlatego warto przy oglądaniu samochodu przynajmniej zapytać, czy dany model ma DPF, a jeżeli tak, to w jakich warunkach użytkowany był samochód. W trakcie jazdy próbnej dodatkowo zwróćcie uwagę, czy na desce rozdzielczej nie zapala się ikona DPF – może to oznaczać zapchany filtr.

Po drugie – dwumasowe koło zamachowe

Problemem w dieslach bywa również dwumasowe koło zamachowe, które odpowiada za zwiększenie płynności ruszania i jazdy. To kolejny drogi podzespół wymieniany przeważnie w komplecie ze sprzęgłem. Kiedy można podejrzewać, że koło uległo awarii? Gdy samochód na biegu jałowym wpada w wibracje, w trakcie odpalania i gaszenia silnika słychać zgrzytanie, kierowca odczuwa problem z wrzucaniem biegów albo opór na sprzęgle, a także gdy podczas wolnej jazdy czuć szarpanie.

Po trzecie – układ wtryskowy

Podczas oglądania używanego samochodu warto także ocenić, czy z rury wydechowej nie wydobywa się czarny dym, nie dochodzi do nieoczekiwanych spadków mocy albo opóźnionego rozruchu jednostki napędowej. Wszystkie te symptomy mogą sugerować problem z układem wtryskowym. To, ile trzeba będzie zapłacić za jego ewentualną naprawę, zależy od typu układu oraz tego, czy da się go zregenerować. W przypadku starszych aut czasami wymiana wtryskiwaczy tak jak dwumasy albo DPF-a kosztuje więcej niż samochód.

Po czwarte – turbosprężarka

Na koniec element, który jest montowany w większości diesli – turbosprężarka. Dzięki niej samochód łatwiej wchodzi na obroty i ma lepsze osiągi. Niestety to podzespół wrażliwy na niewłaściwą eksploatację a przy tym podobnie jak wszystkie wspomniane dotychczas drogi zarówno w regeneracji, jak i zakupie. Po czym rozpoznać, że turbo prawdopodobnie powinno się już wymienić? Niepokojące są wycieki oleju z układu dolotowego, świsty słyszane w trakcie załączania się turbosprężarki oraz problemy z wchodzeniem na obroty nawet przy mocnym wciskaniu pedału gazu.

Jeżeli szukacie używanego samochodu z dieslem, najlepiej zainwestujcie w taki, który ma dokładnie udokumentowaną historię serwisową. Warto pamiętać, że silniki wysokoprężne źle reagują na stary olej, dlatego bardzo ważna jest jego regularna wymiana. O ile dotychczasowy właściciel rzeczywiście dbał o auto, zapewne będzie dysponował rachunkami z serwisu poświadczającymi wszystkie przeprowadzone naprawy.

Czym jest brake fading?
Wyobraź sobie, że wciskasz pedał hamulca i nic się nie dzieje albo reakcja jest dużo wolniejsza niż zazwyczaj, a przed Tobą znajduje się inny samochód. Sytuacja robi się zwyczajnie niebezpieczna. Czym jest brake fading, czyli fading hamulców? Kiedy może do niego dojść? I co zrobić, żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia tego zjawiska?
więcej
Jak i po co docierać nowe opony?
Kupiliście nowy komplet opon do swojego samochodu, bo w starych bieżnik pozostawiał wiele do życzenia. Skorzystaliście z pomocy mechanika, który założył świeże gumy na felgi a teraz planujecie dłuższą podróż. O czym powinniście pamiętać zanim wyruszycie w trasę? Że nowe opony wymagają dotarcia. Ile to trwa i czego w tym czasie należy unikać?
więcej
Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej