• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jak oczyścić przepustnicę?

Samochód ma wyraźny problem z rozruchem, a po odpaleniu działa nierówno albo często szarpie? W przypadku takich objawów warto sprawdzić stan przepustnicy. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że ten niewielki element wymaga regularnego czyszczenia. Jeżeli się o tym nie wie lub celowo pomija konserwację przepustnicy, może się okazać, że doszło do jej uszkodzenia.

Czym jest przepustnica? To element odpowiadający za dozowanie ilości powietrza trafiającego do cylindra. Do niedawna przepustnica występowała głównie w samochodach z jednostkami benzynowymi – jako sprzężona z pedałem gazu – ale obecnie coraz częściej montuje się ją również w silnikach wysokoprężnych – tu występuje jako element sterujący jednostki napędowej.

Gdzie szukać przepustnicy? Znajduje się w wylocie rury doprowadzającej powietrze z filtra. Ze względu na swoją lokalizację jest stale narażona na zanieczyszczenia pochodzące z zabrudzonego filtra i na osady z silnika, dlatego wymaga regularnej konserwacji. Jak często należy ją czyścić? Tak naprawdę nie ma sztywnych wytycznych. Mówi się, że co kilkadziesiąt tysięcy przejechanych kilometrów lub co kilkanaście miesięcy. Z jakiego powodu w ogóle warto to robić? Przede wszystkim po to, żeby uniknąć poważnych i kosztownych w naprawie awarii jednostki napędowej.

Objawy awarii przepustnicy

Jak objawia się uszkodzenie przepustnicy? Dla kierowcy alarmujące powinno być szarpanie silnika, falowanie obrotów na biegu jałowym, gaśnięcie jednostki napędowej, problem z płynnym przyspieszaniem i z rozruchem. Te symptomy wynikają z niedomykania się klapek przepustnicy, a co za tym idzie, z niewłaściwej ilości powietrza w cylindrach.

Jak i czym oczyścić przepustnicę?

Czy da się oczyścić ten element samodzielnie? Tak, można to zrobić w warunkach domowych bez konieczności demontażu przepustnicy – wystarczy kupić i zastosować specjalny środek czyszczący dostępny zarówno w wersji do silników benzynowych, jak i do wysokoprężnych. W zależności od producenta wymagane bywa czyszczenie na wyłączonym lub włączonym silniku przy utrzymaniu określonych obrotów. Cały proces trwa zazwyczaj około 15 minut.

Jeżeli to nie wystarczy, warto spróbować oczyścić przepustnicę mechanicznie za pomocą miękkiej ścierki, pędzelka oraz benzyny ekstrakcyjnej lub wspomnianego środka czyszczącego. W tym celu można ją zdemontować albo pozostawić w samochodzie. Bez względu na wybraną opcję, za każdym razem będzie to jednak wymagało demontażu, a później ponownego montażu elementów układu dolotowego, czyli obejmy i osłony. Ten proces również teoretycznie da się przeprowadzić bez konieczności wizyty w warsztacie. Trzeba tylko pamiętać o konieczności ustawienia parametrów adaptacyjnych przy wykorzystaniu komputera diagnostycznego. Uwaga – zdarza się, że sterowniki same adaptują nową albo wyczyszczoną przepustnicę.

Łopatki przy kierownicy – jak to działa?
Do niedawna łopatki przy kierownicy kojarzyły się wyłącznie z bardzo szybkimi luksusowymi samochodami albo z grami komputerowymi. Dziś można je dokupić do wielu różnych modeli aut – to rozwiązanie stało się ogólnodostępne. Pytanie tylko, czy faktycznie to wygodny element, czy wyłącznie efektowny gadżet. Jak używać łopatek przy kierownicy?
więcej
Paliwo E10 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej benzynie
Chociaż od pewnego czasu mówiło się, że od 1 stycznia 2024 roku benzyna E10 zastąpi Pb95, czyli format E5, część kierowców i tak była zaskoczona, gdy zobaczyła nowe oznaczenia. Czym charakteryzuje się paliwo E10? Kto może je tankować? I co zrobić, jeśli mimo wszystko chce się wlewać wersję E5?
więcej
Czy samochody bezkluczykowe są bezpieczne?
Nowinki technologiczne mają z założenia ułatwiać życie kierowcom i zwiększać bezpieczeństwo na drodze. Z doświadczenia wiemy, że bywa różnie. Niektóre rozwiązania okazują się nietrafione, inne działają zupełnie inaczej niż planowano. W przypadku systemów bezkluczykowych możemy mówić o częściowym powodzeniu. Dlaczego?
więcej