• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jak oczyścić przepustnicę?

Samochód ma wyraźny problem z rozruchem, a po odpaleniu działa nierówno albo często szarpie? W przypadku takich objawów warto sprawdzić stan przepustnicy. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że ten niewielki element wymaga regularnego czyszczenia. Jeżeli się o tym nie wie lub celowo pomija konserwację przepustnicy, może się okazać, że doszło do jej uszkodzenia.

Czym jest przepustnica? To element odpowiadający za dozowanie ilości powietrza trafiającego do cylindra. Do niedawna przepustnica występowała głównie w samochodach z jednostkami benzynowymi – jako sprzężona z pedałem gazu – ale obecnie coraz częściej montuje się ją również w silnikach wysokoprężnych – tu występuje jako element sterujący jednostki napędowej.

Gdzie szukać przepustnicy? Znajduje się w wylocie rury doprowadzającej powietrze z filtra. Ze względu na swoją lokalizację jest stale narażona na zanieczyszczenia pochodzące z zabrudzonego filtra i na osady z silnika, dlatego wymaga regularnej konserwacji. Jak często należy ją czyścić? Tak naprawdę nie ma sztywnych wytycznych. Mówi się, że co kilkadziesiąt tysięcy przejechanych kilometrów lub co kilkanaście miesięcy. Z jakiego powodu w ogóle warto to robić? Przede wszystkim po to, żeby uniknąć poważnych i kosztownych w naprawie awarii jednostki napędowej.

Objawy awarii przepustnicy

Jak objawia się uszkodzenie przepustnicy? Dla kierowcy alarmujące powinno być szarpanie silnika, falowanie obrotów na biegu jałowym, gaśnięcie jednostki napędowej, problem z płynnym przyspieszaniem i z rozruchem. Te symptomy wynikają z niedomykania się klapek przepustnicy, a co za tym idzie, z niewłaściwej ilości powietrza w cylindrach.

Jak i czym oczyścić przepustnicę?

Czy da się oczyścić ten element samodzielnie? Tak, można to zrobić w warunkach domowych bez konieczności demontażu przepustnicy – wystarczy kupić i zastosować specjalny środek czyszczący dostępny zarówno w wersji do silników benzynowych, jak i do wysokoprężnych. W zależności od producenta wymagane bywa czyszczenie na wyłączonym lub włączonym silniku przy utrzymaniu określonych obrotów. Cały proces trwa zazwyczaj około 15 minut.

Jeżeli to nie wystarczy, warto spróbować oczyścić przepustnicę mechanicznie za pomocą miękkiej ścierki, pędzelka oraz benzyny ekstrakcyjnej lub wspomnianego środka czyszczącego. W tym celu można ją zdemontować albo pozostawić w samochodzie. Bez względu na wybraną opcję, za każdym razem będzie to jednak wymagało demontażu, a później ponownego montażu elementów układu dolotowego, czyli obejmy i osłony. Ten proces również teoretycznie da się przeprowadzić bez konieczności wizyty w warsztacie. Trzeba tylko pamiętać o konieczności ustawienia parametrów adaptacyjnych przy wykorzystaniu komputera diagnostycznego. Uwaga – zdarza się, że sterowniki same adaptują nową albo wyczyszczoną przepustnicę.

Czym jest brake fading?
Wyobraź sobie, że wciskasz pedał hamulca i nic się nie dzieje albo reakcja jest dużo wolniejsza niż zazwyczaj, a przed Tobą znajduje się inny samochód. Sytuacja robi się zwyczajnie niebezpieczna. Czym jest brake fading, czyli fading hamulców? Kiedy może do niego dojść? I co zrobić, żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia tego zjawiska?
więcej
Jak i po co docierać nowe opony?
Kupiliście nowy komplet opon do swojego samochodu, bo w starych bieżnik pozostawiał wiele do życzenia. Skorzystaliście z pomocy mechanika, który założył świeże gumy na felgi a teraz planujecie dłuższą podróż. O czym powinniście pamiętać zanim wyruszycie w trasę? Że nowe opony wymagają dotarcia. Ile to trwa i czego w tym czasie należy unikać?
więcej
Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej