• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Intercooler – działanie i awaryjność

Intercooler to dosłownie chłodnica międzystopniowa wykorzystywana w silnikach spalinowych z dodatkowym doładowaniem. Jak dokładnie działa to urządzenie? Czy jest uznawane za awaryjne? A jeżeli tak, to jakie objawy sugerują problem z intercoolerem? Kiedy można podejrzewać, że chłodnica przestała pracować prawidłowo? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.

Intercooler, inaczej chłodnica pośrednia lub międzystopniowa, to popularne określenie chłodnicy odpowiadającej za chłodzenie powietrza doładowującego. W samochodzie montowany jest pomiędzy silnikiem a sprężarką, tuż za przednim zderzakiem. Jak działa to urządzenie?

Jak działa intercooler?

Intercoolery montuje się głównie w samochodach z turbodoładowaniem, czyli krótko mówiąc w tych, w których są turbosprężarki. Turbosprężarki mają za zadanie dostarczyć jak najwięcej powietrza do komory spalania jednostki napędowej, aby zwiększyć jej moc. W efekcie ich pracy powietrze to osiąga wysoką temperaturę. Dodatkowo podgrzewają je również inne podzespoły działające w komorze silnika. Do jego schłodzenia używa się właśnie intercoolera.

Po co w ogóle schładzać powietrze w silniku? Bo im niższa jest temperatura powietrza, tym większa jest jego gęstość. A im większa gęstość, tym efektywniejsza wydajność spalania i moc jednostki. Intercooler realnie wpływa na moc silnika, dlatego powinien działać prawidłowo. Niestety, jak każdy podzespół może ulec awarii.

Awarie intercoolera

Co najczęściej powoduje problem z chłodnicą? Jej nieszczelność albo zanieczyszczenie. Nieszczelność wynika z korozji lub uszkodzenia mechanicznego spowodowanego np. kamieniami strzelającymi spod kół. Kiedy można podejrzewać, że intercooler albo rury biegnące do i z tego podzespołu są nieszczelne? Gdy silnik zdecydowanie traci moc, a po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu słychać wyraźne gwizdy czy świsty.

Zanieczyszczenie natomiast bierze się zazwyczaj z uszkodzenia turbosprężarki, która zaczyna przepuszczać olej albo awarii zaworu EGR. Tu również problem sygnalizowany będzie spadkami mocy jednostki napędowej, a dodatkowo szarpaniem podczas ruszania i dławieniem się silnika w trakcie jazdy.

Naprawa intercoolera

Kiedy intercooler rzeczywiście jest zabrudzony, można spróbować wyczyścić go preparatami do czyszczenia chłodnic, a następnie bardzo dokładnie osuszyć i zamontować ponownie. W przypadku, gdy zabrudzenia są bardzo duże, najlepiej po prostu wstawić nowy podzespół. Ile to kosztuje? Średnio od 500 do 1000 zł w zależności od modelu samochodu.

Warto dodać, że wymiana intercoolera na większy nie wpłynie na zwiększenie mocy samochodu. Niektórzy próbują takich modyfikacji, licząc na szybki efekt. W praktyce więcej nie znaczy lepiej, bo montaż dużego intercoolera bez wprowadzenia zmian w komputerze pojazdu może przynieść odwrotny skutek. Zamiast wzrostu mocy, opóźnienie reakcji samochodu na wciskanie pedału gazu. Z tego względu lepiej nie decydować się na takie udoskonalenia na własną rękę.

Prawo jazdy kategorii B a ciągnięcie przyczepy
Zdarza się, że na ulicach mijają nas samochody osobowe, które ciągną za sobą np. przyczepę kempingową, bo jadą na wakacje. Czy kierowca mający prawo jazdy kategorii B mógłby prowadzić auto z taką przyczepą? Teoretycznie tak, o ile masa całkowita zestawu mieści się w normie określonej przez ustawodawcę. Ile wynosi norma? Kiedy przyda się kod 96? I jak go zdobyć?
więcej
Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej
Jak działają systemy ostrzegające w trakcie cofania?
Systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego powoli stają się standardem. Marki motoryzacyjne z jednej strony same wprowadzają kolejne innowacje, a z drugiej są zmuszane do wdrażania niektórych rozwiązań w związku ze zmieniającymi się przepisami. Jak jest z systemami ostrzegającymi w trakcie cofania?
więcej