• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Dlaczego słychać piski z okolicy kół?

Piski słyszane z okolicy kół są nie tylko nieprzyjemne dla kierowcy i pasażerów, lecz także w niektórych przypadkach mogą być niebezpieczne. Czasami problem z głośnymi dźwiękami da się naprawić w krótkim czasie bez konieczności ponoszenia dużych kosztów, a czasami to efekt poważnych awarii wymagających natychmiastowej interwencji. Co zrobić, gdy w trakcie jazdy wyraźnie słychać piszczenie?

Piski w okolicy kół mogą się pojawiać zarówno w trakcie poruszania się wolno, jak i podczas szybkiej jazdy. Czasami są intensywniejsze wtedy, kiedy elementy układu hamulcowego się nagrzeją, a w niektórych przypadkach nasilają się przy wchodzeniu w zakręty lub wręcz przeciwnie – głośniej słychać je wtedy, gdy samochód pokonuje prosty odcinek. To w jakich sytuacjach występują, jest ważną wskazówką, dlatego warto o tym powiedzieć mechanikowi.

Jakie są najczęstsze przyczyny pisków z okolicy kół?

Problemy z klockami hamulcowymi

W większości przypadków głośne dźwięki spowodowane są problemami z klockami hamulcowymi.  Jeżeli klocki są starte – ich okładziny stały się zbyt cienkie – w trakcie ocierania o tarcze hamulcowe wydają charakterystyczny pisk. Gdy pisk słychać wyłącznie w trakcie hamowania, prawdopodobnie trzeba po prostu wymienić klocki na nowe, zanim te obecnie używane się rozpadną.

Oprócz tego efekt piszczenia wywołują również bardzo twarde klocki hamulcowe, np. sportowe wersje, które są wykonywane z materiałów o większej odporności na ścieranie. Jeśli chce się zamontować sportowy układ hamulcowy, warto wziąć to pod uwagę.

Problem z klockami może polegać także na drżeniu tych elementów. Niektóre klocki i prowadnice wymagają zastosowania blaszek antywibracyjnych, które kasują luz okładzin. W przypadku, gdy blaszki nie zostaną wstawione prawidłowo lub w ogóle ich nie będzie, klocki zaczną drżeć i piszczeć.

Zestaw montażowy hamulców do wymiany

Czasami piszczenie hamulców (Zobacz także artykuł: Dlaczego hamulce piszczą?)nie jest spowodowane zużyciem klocków, ale złym stanem zacisków hamulcowych. Najczęściej dochodzi do zatarcia prowadnic zacisku co przekłada się na zbyt mocne ocieranie klocków hamulcowych o tarcze. Ta awaria jest o tyle niebezpieczna, że może doprowadzić do przegrzania hamulców i tym samym do zablokowania kół, dlatego w tym wypadku nie należy zwlekać z wizytą u mechanika.

Wygięte osłony hamulców

Co jeszcze przyczynia się do powstawania głośnych dźwięków z okolicy kół? Pogięte lub skorodowane osłony hamulców tarczowych. To, czy problem rzeczywiście wynika z uszkodzonych osłon da się łatwo sprawdzić – nawet bez podnoszenia samochodu – i naprawić. Wymiana tych elementów jest prosta, szybka i stosunkowo tania.

Zatarta linka hamulca ręcznego

Jeżeli piszczenie dotyczy tylnych kół, warto sprawdzić stan linki hamulca ręcznego. Kiedy linka ulega korozji może klinować się w pancerzu i powodować głośne piski w trakcie obrotu tylnego koła. Najczęściej do korozji dochodzi w wyniku nieużywania hamulca – np. po okresie jesienno-zimowym, kiedy ręczny zaciąga się stosunkowo rzadko.

Czym jest brake fading?
Wyobraź sobie, że wciskasz pedał hamulca i nic się nie dzieje albo reakcja jest dużo wolniejsza niż zazwyczaj, a przed Tobą znajduje się inny samochód. Sytuacja robi się zwyczajnie niebezpieczna. Czym jest brake fading, czyli fading hamulców? Kiedy może do niego dojść? I co zrobić, żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia tego zjawiska?
więcej
Jak i po co docierać nowe opony?
Kupiliście nowy komplet opon do swojego samochodu, bo w starych bieżnik pozostawiał wiele do życzenia. Skorzystaliście z pomocy mechanika, który założył świeże gumy na felgi a teraz planujecie dłuższą podróż. O czym powinniście pamiętać zanim wyruszycie w trasę? Że nowe opony wymagają dotarcia. Ile to trwa i czego w tym czasie należy unikać?
więcej
Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej