• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Dlaczego słychać piski z okolicy kół?

Piski słyszane z okolicy kół są nie tylko nieprzyjemne dla kierowcy i pasażerów, lecz także w niektórych przypadkach mogą być niebezpieczne. Czasami problem z głośnymi dźwiękami da się naprawić w krótkim czasie bez konieczności ponoszenia dużych kosztów, a czasami to efekt poważnych awarii wymagających natychmiastowej interwencji. Co zrobić, gdy w trakcie jazdy wyraźnie słychać piszczenie?

Piski w okolicy kół mogą się pojawiać zarówno w trakcie poruszania się wolno, jak i podczas szybkiej jazdy. Czasami są intensywniejsze wtedy, kiedy elementy układu hamulcowego się nagrzeją, a w niektórych przypadkach nasilają się przy wchodzeniu w zakręty lub wręcz przeciwnie – głośniej słychać je wtedy, gdy samochód pokonuje prosty odcinek. To w jakich sytuacjach występują, jest ważną wskazówką, dlatego warto o tym powiedzieć mechanikowi.

Jakie są najczęstsze przyczyny pisków z okolicy kół?

Problemy z klockami hamulcowymi

W większości przypadków głośne dźwięki spowodowane są problemami z klockami hamulcowymi.  Jeżeli klocki są starte – ich okładziny stały się zbyt cienkie – w trakcie ocierania o tarcze hamulcowe wydają charakterystyczny pisk. Gdy pisk słychać wyłącznie w trakcie hamowania, prawdopodobnie trzeba po prostu wymienić klocki na nowe, zanim te obecnie używane się rozpadną.

Oprócz tego efekt piszczenia wywołują również bardzo twarde klocki hamulcowe, np. sportowe wersje, które są wykonywane z materiałów o większej odporności na ścieranie. Jeśli chce się zamontować sportowy układ hamulcowy, warto wziąć to pod uwagę.

Problem z klockami może polegać także na drżeniu tych elementów. Niektóre klocki i prowadnice wymagają zastosowania blaszek antywibracyjnych, które kasują luz okładzin. W przypadku, gdy blaszki nie zostaną wstawione prawidłowo lub w ogóle ich nie będzie, klocki zaczną drżeć i piszczeć.

Zestaw montażowy hamulców do wymiany

Czasami piszczenie hamulców (Zobacz także artykuł: Dlaczego hamulce piszczą?)nie jest spowodowane zużyciem klocków, ale złym stanem zacisków hamulcowych. Najczęściej dochodzi do zatarcia prowadnic zacisku co przekłada się na zbyt mocne ocieranie klocków hamulcowych o tarcze. Ta awaria jest o tyle niebezpieczna, że może doprowadzić do przegrzania hamulców i tym samym do zablokowania kół, dlatego w tym wypadku nie należy zwlekać z wizytą u mechanika.

Wygięte osłony hamulców

Co jeszcze przyczynia się do powstawania głośnych dźwięków z okolicy kół? Pogięte lub skorodowane osłony hamulców tarczowych. To, czy problem rzeczywiście wynika z uszkodzonych osłon da się łatwo sprawdzić – nawet bez podnoszenia samochodu – i naprawić. Wymiana tych elementów jest prosta, szybka i stosunkowo tania.

Zatarta linka hamulca ręcznego

Jeżeli piszczenie dotyczy tylnych kół, warto sprawdzić stan linki hamulca ręcznego. Kiedy linka ulega korozji może klinować się w pancerzu i powodować głośne piski w trakcie obrotu tylnego koła. Najczęściej do korozji dochodzi w wyniku nieużywania hamulca – np. po okresie jesienno-zimowym, kiedy ręczny zaciąga się stosunkowo rzadko.

Łopatki przy kierownicy – jak to działa?
Do niedawna łopatki przy kierownicy kojarzyły się wyłącznie z bardzo szybkimi luksusowymi samochodami albo z grami komputerowymi. Dziś można je dokupić do wielu różnych modeli aut – to rozwiązanie stało się ogólnodostępne. Pytanie tylko, czy faktycznie to wygodny element, czy wyłącznie efektowny gadżet. Jak używać łopatek przy kierownicy?
więcej
Paliwo E10 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej benzynie
Chociaż od pewnego czasu mówiło się, że od 1 stycznia 2024 roku benzyna E10 zastąpi Pb95, czyli format E5, część kierowców i tak była zaskoczona, gdy zobaczyła nowe oznaczenia. Czym charakteryzuje się paliwo E10? Kto może je tankować? I co zrobić, jeśli mimo wszystko chce się wlewać wersję E5?
więcej
Czy samochody bezkluczykowe są bezpieczne?
Nowinki technologiczne mają z założenia ułatwiać życie kierowcom i zwiększać bezpieczeństwo na drodze. Z doświadczenia wiemy, że bywa różnie. Niektóre rozwiązania okazują się nietrafione, inne działają zupełnie inaczej niż planowano. W przypadku systemów bezkluczykowych możemy mówić o częściowym powodzeniu. Dlaczego?
więcej